Råsunda

Råsundabolaget

Den 16 december 1907 börjar historien om gamla Råsunda då Råsunda Förstadsaktiebolag bildas. Man förvärvade först mark av säteriet Ellenhill. Senare köper man även Charlottenburg, Storskogen och delar av Sundbyberg. Områdets namn är säkerligen taget från Råsta och Frösunda.

Samma år upprättas en stadsplan. Tanken var att skapa en trädgårdsstad, Djursholm var bland annat förebild. Spårvagnen, Hagalinjen, kunde lätt sträckas ut till det nya området och blev ett säljargument för att få folk att flytta ut på ”landet”. Råsundabolaget sålde tomträtter och gav lån för byggnation.

1908 börjar fältarbetena med gator och VA-anläggningar vilket var ovanligt. Normalt började man med bebyggelsen. Tottvägen var den första gatan i Råsunda. Andra gator följde i slag i slag, men det gick inte så fort som man tänkt sig. 1909 var storstrejkens år vilket innebar för-seningar.

Under 1910 hade man dock hunnit med 4 km gator med vatten och avlopp. Byggnadsfirman Kreuger & Toll var entreprenör för bland annat viadukten över Östervägen och vattentornet i Näckrosen. Ivar Kreuger är väl mest känd för andra affärer. Råsundabolaget, som lokalt gick under öknamnet ”Bolaget” då man styrde över det mesta som gällde Råsunda, börjar även uppföra bostadshus i egen regi. Detta år hade man fyra hyreshus klara för inflyttning. Man arrenderade Tyresö tegelbruk som försåg byggherrarna i Råsunda med tak- och murtegel.

Ändstationen 1909 för spårvägen vid hörnet av Stockholmsvägen (nu Råsundavägen) och Tottvägen (bild).

Den 27 september 1911 fastställer ”Bolaget” de första gatunamnen; bland annat Råsta-vägen, Vintervägen och Tottvägen. Samma år får Råsunda bättre kommunikationer. Spår­vagnslinjen, nr 3, gick nu hela vägen från Sundbyberg in till Stockholm. Omstigningen till annan vagn i Hagalund upphörde. Vartannat tåg till Råsunda från Haga Södra passerade förbi Hagalund utan mellanlandning. Detta till Hagalundsbornas stora förtret. Det var de så kallade ”herrskapsvagnarna”. Linje 3 blev senare linje 15 som idag lever kvar i buss 515.

Den 10 november 1911 blir Råsunda municipalsamhälle, området är ingen kommun men har vissa för städer gällande regler, och förblir så till den1 januari 1943 när Solna Stad bildas. Samma år köper Solna Stad Råsundabolaget.

Den 8 november 1912 fastställde Konungens Befallningshavande ordningsregler för Råsunda. I paragraf 5 sägs att ”Automobil får icke framföras inom samhället med större hastighet än 20 km i timmen under dagen och 15 km efter mörkrets inbrott och under dimma”. Råsundaborna fick inte heller utfodra sina hästar med hö på gata eller öppen plats.

1912 domineras av olympiska spelen. Spelens skyttetävlingar och förstås fotboll hålls i Råsunda. Man får även en 9-håls golfbana i Ör. Ett bekymmer fanns dock för spelarna, det var gott om huggormar i backarna. En engelsk tränare samlade in dem och lade dem i papplådor på sitt rum i klubbstugan. Han tyckte de var så vackra när de slingrade på golvet. Lådorna tömdes hastigt när han fick reda på att de, förutom att vara vackra, också är giftiga. Namnet Golfängarna lever kvar än. Vintertid åkte man i kälkbalken som fanns vid Tottvägens slut. På Råstasjön hölls skridskobana med mässingsmusik. Sommartid kunde man svalka sig i kallbadet nedanför vattentornet i Näckrosparken.

1913 drar gasverket ledningar till Råsunda.

Filmstaden kommer till Råsunda 1919. Tidigare fanns på platsen en strutsfarm!

Slottet på 1910-talet (bild).